27/08/2022 | Nyheder

Pressemeddelelse: Skateboard DM i Street 2022

Lørdag d. 27. august 2022 er der lækker skateboarding i Streetdome, Haderslev, hvor mændenes og kvindernes DM i kategorien park afholdes. I Streetdome vil man kunne opleve Danmarks bedste skatere dyste om DM-titlen, når de udfører spektakulære hop, grinds, flips og spins i fuld aktion.

DM i Park

Når der afholdes DM i park går det ned på transitionerne i parken, så I kan forvente et kæmpe show i Streetdomes indendørs bowl.

Skateboarding vinder frem i DK

Skateboarding er generelt en sport i fremgang herhjemme, hvor disciplinen alene fra 2018 til 2020 har haft en medlemsvækst på 171 pct. – dvs. en medlemsfremgang fra 991 udøvere i 2018 til 3144 udøvere i 2021.

Danmarksmesterskab akkompagneret af dødsræs

Foruden Danmarksmesterskaberne i park vil der traditionen tro for den sønderjyske skatepark være Dødsræs med live musik, samt en begivenhed spækket med ekstra konkurrencer, fart og larm.

Rygtet lyder det bliver vildt.

DM-programmet

Kl.12-13 Kvindernes opvarmning

Kl.13-14 Kvindernes kvalifikation

Kl.14-15 Kvindernes finale

Kl.15-16 Mændenes opvarmning

Kl.16-17 Mændenes kvalifikation

Kl.17-18 Mændenes finale

(Vær forberedt på evt. ændringer i tidsplanen, som afhænger af antallet af tilmeldinger)

Konkurrencerne bliver afholdt i et format godkendt af organisationen World Skate og The International Rulebook of Skateboarding følges.

Fakta

I skateboarding konkurreres der i en lang række af forskellige discipliner. Mest anerkendt er disciplinerne Street og Park. Et street-skateboard areal kendetegnes ved at være designet med elementer, der kan ses i gadebilledet, fx fortov, bænke, trapper og gelændere. I arealerne indgår forskellige designelementer, som transitioner, banks og vinklede hjørner. Det samme gælder i skateboarding park-disciplinen, hvor elementer fra klassiske swimmingpools udgør banen, også kaldet bowls.

Konkurrencerne afvikles for senior kvinder og mænd.

I konkurrencerne udfører deltagerne individuelt sine runs, og bruger forskellige sektioner på arealet til at demonstrere en række færdigheder eller tricks.

Bedømmelse

Dommere bedømmer deltagere ud fra følgende:

• Sværhedsgrad og variation af tricks
  • Kvaliteten i udførelsen af tricks
  • Brug af arealet/ brug af elementerne i parken
  • Flow og ”consistency”
  • Repetition af tricks

I park bowl har deltagerne to kvalifikationsruns af 45 sek. Seks deltagere avancerer til finalen. I finalen har deltagerne ligeledes to runs af 45 sekunder.

For yderligere information om konkurrenceregler og afviklingsformat se mere på: https://www.rullesport.dk/hvad-er-rullesport/skateboard/

Øvrige information og krav til deltagerne:

• I park-disciplinen skal alle bære hjelm.
  • Deltagelse i danmarksmesterskabet kræver medlemskab af en klub/forening under Rullesport Danmark.
  • Deltagere i danmarksmesterskabet kan blive indkaldt til dopingkontrol.
  • Konkurrencen afvikles efter officielle regler – godkendt af World Skate.

Hvor foregår DM i skateboarding?

Danmarksmesterskabet ark Skateboarding for kvinder og mænd (senior) finder sted i Streetdome, Haderslev Christian x’s vej 41, Streetdome er et 4.600m2 kombineret indendørs- og udendørsareal, der indeholder alt hvad hjertet begærer i form af trapper, banks, mini rampe, curbs og en gennemført bowl – og meget mere end det.

For yderligere information eller billeder i høj opløsning, kontakt venligst:

Arrangørerne: DM-gruppen på e-mail: info.batisteco@gmail.com, eller Kim Batiste på 40 46 40 22.