Aktivitetsbibliotek

Tips og input til aktiviteter i foreningen

Hent inspiration til jeres næste arrangement her!

6 tips til fastelavn

  • Husk tilmelding, så I ved hvor mange deltagere der kommer.
  • Køb en fastelavnstønde, fyld den med karameller og lad deltagerne slå den til plukfisk.
  • Server fastelavnsboller og kaffe, eller hvad der passer til målgruppen.
  • Kår årets bedste udklædte.
  • Valg en række lege (fx hvem spiser lakridssnørebånd hurtigst, hvem spiser hurtigst en hængende bolle med hænderne på ryggen, spin hjulet og se hvilket trick du skal naile).
  • Sæt en fotobooth op, så alle kan blive fotograferet med deres venner.

7 spørgsmål inden planlægningen går i gang

  • Skal campen være en dagscamp eller med overnatning?
  • Bliver der serveret mad til deltagerne eller skal de have madpakke med?
  • Hvor mange deltagere er der plads til?
  • Hvad er formålet med campen (fx træning eller hygge)?
  • Hvor mange frivillige har I brug for?
  • Hvor mange instruktører har I brug for?
  • Hvad skal det koste at deltage (skal campen løbe rundt eller skal den give overskud)?

4 tips til planlægningen

  • Sørg for at deltagerne kender programmet, inden de melder sig til.
  • Sørg for at variere mellem planlagte aktiviteter og “fritid”, så der er tid til at lade op (både for deltagere og instruktører).
  • Inddrag deltagerne i de praktisk opgaver (fx klargøring, oprydning, madlavning).
  • Tag en masse billeder, så deltagere, og evt. forældre, kan se hvad der er sket under campen og så I har materiale til at reklamere for jeres næste camp!

4 tips til julefesten

  • Skaf eller byg et juletræ, så I har noget at danse, køre, rulle eller skate omkring.
  • Find på en række jule-lege (fx kanetræk, sneboldskamp, julebingo).
  • Lav en julekonkurrence (fx julehockey-turnering, quiz eller best trick).
  • Husk julegodterne (fx æbleskiver, klementiner og pebernødder).

7 tips til rulledisko

  • Vælg en målgruppe (fx børn eller voksne).
  • Vælg et egnet sted (fx lokal idrætshal eller afspærret p-plads).
  • Pynt op (fx med lametta) og spær af (fx med minestrimmel) så det er tydeligt hvilket retning der køres.
  • Sørg for drikkevarer og evt. snacks – køb billigt i supermarkedet og tjen nemme penge til klubkassen.
  • Promover på hjemmeside, på Facebook og i jeres hal (evt. også lokalavis og skoler).
  • Tager I entré, gør papirarmbånd det let at holde styr på hvem der har betalt.
  • Køb eller lej musikanlæg og diskolys for at give den rigtige stemning.

3 tips til skolesamarbejde

  • Find ud af hvad formålet med skolesamarbejdet skal være – skal I have flere børnemedlemmer? Eller teenage-medlemmer? Skal I udbrede kendskabet til jeres sport?
  • Undersøg om kommunen eller skolen giver tilskud til instruktørerne, der står for aktiviteten.
  • Læg en plan:
    • Hvilke klassetrin
    • Hvor mange gange
    • Hvor lang tid pr. gang
    • Hvilke læringsmål skal arbejdes ind (spørg idrætslæreren)
    • Hvordan bygges programmet op (både for hver træning og for hele perioden).

4 tips til sommerfesten

  • Husk tilmelding, så I ved hvor mange der skal laves mad til og dækkes op til.
  • Sørg for noget underholdning, enten en konkurrence, en quiz, eller nogen der optræder.
  • Få deltagerne til at hjælpe til. Prik dem og uddel opgaver som opsætning, indkøb, madlavning, playliste til musikanlægget, stå for konkurrence, oprydning ol.
  • Hyg dig! Hvis du hygger dig, smitter det af på de andre deltagere – lad være med at stresse!

5 tips til åbent hus

  • Vis klubben frem fra sin bedste side. Sørg for klubhuset fremstår imødekommende og er nemt at finde.
  • Stå klar med velvillige instruktører. Sikkerhed er selvfølgelig vigtigt, men for mange nye/potentielle medlemmer, der prøver rullesport for første gang, handler det mest af alt om at få en god oplevelse. Udvælg instruktører, der er gode til den personlige kontakt og kan få smilet frem hos de besøgende.
  • Skab synlighed om jeres arrangement. Tag fat i lokalavisen, de vil sikkert gerne skrive noget i ugen op til eller deltage på dagen. Print invitationen og hæng op i lokalområdet og husstandsomdel til naboerne. Lav et Facebook-event og del i lokale grupper. Få alle medlemmer til at invitere mindst fem venner.
  • Få mailadresserne på alle besøgende og send dem en hilsen et par dage efter arrangementet med invitation til at komme igen og med links til billeder fra dagen på jeres klubs Facebook-side.
  • Sæt særlig fokus på nye medlemmer i tiden derefter fx gennem et introforløb for nye, hvor de over 3-5 aftener introduceres til jeres aktiviteter.

Sådan får du gang i en best trick konkurrence

  • Udvælg en håndfuld obstacles i skateparken som har potentiale – Byg evt. nogle flere til det specifikke arrangement for nyhedsværdien
  • Ha’ lydudstyr til musikken og mikrofonen til kommentatoren som kalder de forskellige obstacles op og igangsætter konkurrencerne
  • Sørg for at dommerpanelet har godt udsyn (kan også være kommentator + hjælper)
  • Kør det som et jam-format hvor der vælges en obstacle af gangen og skaterne har 15-20 minutter til at sætte tricks på hver enkelt.
  • Ha’ små præmier klar til ting som bedste slam, kreativitet eller noget helt tredje som har lokal værdi.
  • Kommentatoren fungerer som hypeman og sørger for at både skatere og udøvere er engagerede i konkurrencen
  • Husk – alt kan skates, så selv to dåsecolaer kan være rammen for en obstacle.